zondag 30 september 2018

Blackbird

     Sommige nummers zijn mooi en draai je met enige regelmaat omdat ze ergens op CD staan of je draait het hele album, maar een bijzondere lading hebben ze dan niet.
Blackbird singing in the dead of night, en elke muziekliefhebber weet welk nummer dit is. Toch?

Toen de kleine man in december 2006 ter wereld kwam waren er logischerwijs momenten van huilen, onrust en andere tekenen van ongenoegen. Als vader kon ik dan tijden met hem in de armen door het huis heen drentelen. Op en neer, heen en weer en rustig toezingen en spreken. Alles om de ontspanning er in te krijgen.
Op een vrijdagochtend tijdens dit drentelen kwam opeens Blackbird voorbij  en zing zachtjes mee en de spreekwoordelijke oren werden gespitst. Ik bemerk aandacht die vervolgens ook weer wegebt. Zet even later nog een keer Blackbird op en gelijk was de interesse er weer en nu met langere aandacht gelijktijdig gevolgd door rust in het kleine lijfje. Een volgende keer het zelfde gedaan met zelfde resultaten. Een "ons liedje" is geboren en dat maakt me blij en trots.
Heel vaak en zolang ik hem lang kon tillen  in mijn armen dit nummer mogen draaien of alleen al neuriën om hem te plezieren.

Tijdens de eerste jaren een bekend repertoire in muziek opgebouwd en dan langzaam door andere interesses in muziek verdwijnt dit nummer uit de jukebox van het leven.  Maar dan op  een ochtend

 in 2018 is er opeens Blackbird via Spotify en mijn gedachten schieten gelijk terug naar al die momenten en vanuit mijn ooghoek zie ik een hoofd omhoog gaan want er wordt iets herkend. Gelijktijdig gaat deze ook weer naar beneden toe want de herkenning was er wel maar het hoe en waarom niet. Maar ik weet genoeg.


Dit nummer heeft verschillende bewegingen gemaakt. In den beginne als leuk nummer op een goed album. Daarna een emotioneel betoog als rustbrenger want ik ondervindt zelf de effecten van rust ook. Ten derde het zien dat het nummer zich daadwerkelijk in de jongeman genesteld heeft en geeft dan weer voldoening want je wilt toch wat muziek overbrengen.

Blackbird van de Beatles origineel 




 En nog een mooie live cover uitvoering van Eddie Vedder ( Pearl Jam )


De oorsprong  van Blackbird om er vooral maar niet te dom over te komen voor een jonge Harrison en McCartney.   



Gerelateerde afbeelding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten