zondag 23 september 2018

Uitkeringsfraude bij het UWV

      Ik beschrijf ergens het najaar 2003. Mijn leven als uitzendkracht in de zorg verliep over rozen van een prachtige kwaliteit. Werk in overvloed en alle narigheid van een burn-out achter me gelaten. Werkweken van tegen de 60 uur niet onoverkomenlijk en waarschuwingen van thuisfront in de wind geslagen. Mijn roeping gevonden en roept me continue. Ben de zorg en zijn hulpbehoevende menschen ter wille.

En dan op een ochtend valt er een brief op de mat van het UWV. Ik maak hem open in de veronderstelling dat het een verrekening ergenss van zal zijn. Zit nog met mijn oude uren van werkgever in de Telecom en wat ik mag bijverdienen eer ik gekeurd ga worden voor de WAO. Niet dat ik daar op aanstuur maar zonder contract bij toekomstige werkgever blijf ik liever nog bij de failliete inboedel van de oude horen.

Groot worden mijn ogen wanneer ik lees dat er onvolkomenheden zijn in mijn registratie die ik heb ingediend bij het UWV voor mijn uitkering. Ik snap er direct niets van en als aardige geste hoef ik pas een week later als verdachte pas ten tonele te verschijnen. Iets met stress en doemscenario's.


Eenmaal op het kantoor maak ik kennis met een dame die  mijn casehoudster blijkt te zijn. De boodschap is duidelijk blijkt binnen een minuut van deze contactarme dame. U word verdacht van fraude en er wordt een onderzoek ingesteld, afwachtende dit onderzoek ontvangt u geen .... bla bla bla en nog wat technische termen. Wel werd de basisuitkering doorgezet. Afwachtende het onderzoek moest ik  bewijs aanleveren dat ik geen fraude gepleegd had.

In bijna blinde paniek ben ik naar uitzendbureau Start gefietst met de aanklacht dat ik had gefraudeerd met mijn uren. 4 uur verkeerd geschreven uren werden me ten laste gelegd. Ja dat leest u goed, 4 uur. Oftewel nog geen 75 euro. Het voorbereiden en maken van het gesprek heeft al meer gekost bedacht ik me. De straf zal dan de lading wel gaan dekken dus ik moest me al voorbereiden gaan vreesde ik.
Bij Start direct de weekbrieven erbij gehaald alles nagekeken en niets bijzonders te vinden bleek al snel. Start medewerker checkt het eigen systeem en de fraude kwam al snel boven water. Bij de check van UWV had Start 4 uur te weinig ingevuld bij een week. Een aantekening laten maken dat de fout bij Start lag ben ik vol goede moed terug naar het UWV gegaan. Gelukkig wou de dame wel direct in gesprek met mij. Haar de boel uitgelegd en haar vriendelijk aangekeken met een blik dat het allemaal al weer opgelost en Janneman weer rustig kan gaan slapen.
De reactie was alleen anders. Het bleef mijn fout en ik kreeg haar maar niet aan het verstand dat ik geen invloed heb op wat Uitzendbureau Start naar haar toestuurt enzovoort.
Nee de onverbiddelijkheidsmodus stond flink aan die dag en moedeloos ben ik afwachtende het onderzoek terug naar huis gegaan. Enkele weken van stress en alle weekbriefjes achtdubbelchecken bleef ik genieten van mijn nieuwe job.
Op een vrijdag valt de uitslag op de deurmat. Tussen een hoeveelheid juridisch geneuzel las ik dat er fraude was geconstateerd en dat ik als fraudeur bij het UWV te boek sta vanaf nu. De boete was 4 uur terugbetalen aan teveel ontvangen uitkering. Ben toch weer heengegaan en bemerkte dat de dame niet aanwezig was, ik kreeg nu een jongeman die het gesprek aanging in een ander kamertje. Grote rode alarmknop op tafel voor als ik agressief zou worden. Hem alles uitgelegd en de uiteindelijke vraag waarom ik door een foutje van een derde partij als fraudeur te boek sta. De jongeman keek me aan met een begrijpende blik.
Soms gaat het nu eenmaal zo meneer, dit was zeker niet mijn keuze geweest!



Mijn rechtsgevoel was weer in orde gekomen door deze uitspraak, ik had niets verkeerd gedaan, het was de dame  ( nu zouden er lelijke bewoordingen kunnen komen ) die dit veroorzaakt had.

En dan lees je opeens dit. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2251601-uwv-ers-er-heerst-een-cultuur-van-wegkijken-bij-ww-fraude.html en dan word ik toch weer even helemaal gek van binnen. Eerst je druk maken over 4 fout geschreven uurtjes van een hardwerkende jongeman en nu massaal bang wegkijken bij stuurs kijkende Polen die niets willen doen maar de volle poet willen ontvangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten