donderdag 15 november 2018

Kinderen en google accounts


Ik zou gisteren even een app installeren op de jongeman van bijna 12 zijn gsm. Wordt er nog even tussendoor een geboortedatum gevraagd en na het invoeren krijg ik binnen een seconde te lezen dat het account geblokkeerd is.
Direct ga ik checken en al snel kom ik er achter wat het probleem is.

Door de huidige regelgeving vanuit Den Haag en Brussel ( EU ) is Google zelf streng gaan controleren of kinderen onder de 13 illegaal een account voeren. Nu is het leuke dat 99% van de bevolking niet weet dat een kind van onder de 13 niet zelfstandig een account mag voeren en zelfs bijvoorbeeld derhalve geen youtube kanaal mag hebben. Dit zijn allemaal illegale online activiteiten volgens de wet.



Na enig zoekwerk werd me duidelijk dat ik 2 opties heb om het geblokkeerde account weer te openen., Let wel, ik ben de ouder en zeer wel volwassen te noemen. Bij problemen met het account krijgt mijn gmail account en die van moeders direct een signaal dat er iets loos is.
Zoonlief moet aantonen met zijn ID kaart dat hij gerechtigd is om een google account te hebben.
Of hij moet zijn creditcard gegevens laten zien want deze krijg je pas wanneer je 18+ bent.

Ik kies voor geen enkele optie. ID kaart niet haalbaar want hij is bijna 12 jaar. Creditcard is van mij en gekoppeld aan mijn account.

Zie voorts dat er sprake is van een Family link app van Google en dat je vanuit deze wanneer je kind er onder valt rechten kan verlenen zodat hij als onder 13 wel kan genieten van de WWW voorzieningen die Google biedt.

Deze aangemaakt maar helaas dit gaat niet lukken. Een geblokkeerd account is niet benaderbaar en is niet te koppelen aan de Family Link.

Vanochtend gebeld door Google op aanvraag ( super optie naar mijn mening ) en middels een gedegen en luchtig gesprek werd me duidelijk dat het vrij simpel is.

Blokkering van account kind kan je opheffen door simpelweg een creditcard aan te bieden. maakt niet uit of deze voor andere accounts gebruikt wordt. Daar lag een stukje angst van mij dat Google zou zien dat de creditcard vaker gebruikt zou zijn en mijn eigen account geblokkeerd zou worden.
ID kaart gaat in dit soort gevallen absoluut niet werken, dit is alleen wanneer je als volwassene per ongeluk een verkeerd jaartal ingevoerd hebt.

De handelingen uitgevoerd vanmiddag en na de OK van juiste creditcardgegevens werd het account weer opengesteld.

nu kon ik direct de family Link app voor kinderen installeren gaan en deze koppelen gaan aan de mijne als hoofdgebruiker zijnde.

Korte conclusie is dat wanneer je kind( -13)  een geblokkeerd account heeft dat deze alleen te herstellen is met creditcard gegevens en is de tip om kinderen te laten vallen onder de Family Link voorziening van Google. Deze is natuurlijk te vinden in de Play store van Google.

Nadelen nu na activering Family Link is bijvoorbeeld dat Youtube niet meer werkt als voorheen. Kijkt je kind van 11 naar ik noem maar Enzo Knol zijn vlogs dan is dat niet meer mogelijk via het account. Open je de chrome browser en open je daar youtube zonder in te loggen dan kan je het wel weer zien. Alleen kanalen en abonnementen zijn dan lastig te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten