donderdag 22 november 2018

Etnisch profileren

Op een namiddag in het najaar van begin deze eeuw ging opeens de deurbel, ik sta op en loop naar de voordeur. Zie 2 witte blouse en wat donkerblauw schijnsel. Potverjanhinnekont Politie denk ik. Ik doe de deur open en jawel, 2 agenten staren me aan. Heren wat kan ik voor U doen vraag ik.

Bent u de eigenaar van de auto met kenteken XX-00-XX wordt me gevraagd. MIjn antwoord hadden ze niet verwacht. Geen idee! Dat is mijn auto verwijs ik en een van de agenten loopt een stukje terug om het kenteken te bekijken. . Het zal geen verrassing zijn dat mijn hoofd op dat moment al ernstig in de drukte verzeild was geraakt. Ongeluk gehad zonder iets door te hebben, moeders die wat om handen heeft gehad en me niet verteld heeft. What's going on!

Ik besluit om de heren maar gelijk binnen te laten want de buurt gaat natuurlijk al snel meekijken om te achterhalen wat voor crimineel er toch in hun midden woont.
Een van de agenten vraagt me in de woonkamer of ik op een bepaalde datum op die en die plek ben geweest met de auto? Na een korte pijniging van de hersenen moest ik dit beamen. Ja daar ben ik geweest inderdaad, hoezo?

Deze auto is daar gesignaleerd en aangegeven vanwege
het aanbrengen van Graffiti op tuinmuren die dagen meneer, weet u daar meer van?
Ik schiet in de lach en begin onomwonden te vertellen waarom ik daar was.
Een collega van mij wil verhuizen naar Assen vanuit Groningen en ik heb hem deze ochtend na de vroege dienst Assen een beetje laten zien. Vervolgens zijn we hierheen gereden omdat er een huis te koop stond. Daarna hebben we een tijd staan praten nog over het werk en ons beider gameverslaving dat Hattrick heet. Dat is een online voetbal strategie game om te verduidelijken.

Maar hoezo graffiti vraag ik?



Open spel van de agenten leert me dat er in die nacht de muren van het hofje zijn besmeurd met onwelluidende teksten. En daar wordt ik van verdacht vraag ik? Uw kenteken is aan ons doorgegeven naderhand en wegens onderzoek komen we bij U uit.
Weer begin ik te lachen, en hoe kan ik laten zien dat ik dat niet geweest ben vraag ik. Nou meneer wat mij betreft hoeft dat al niet meer is het antwoord. Nu begreep ik het al niet meer en vraag waarom dat dan zo is.

Mijn ervaring zegt dat U geen graffiti artiest bent en dit ook niet gedaan heeft. Hoe kan je nou weten dat ik zulke dingen niet doe. U als persoon voldoet niet aan het profiel en de aankleding van het huis doet ons ook niet in die richting denken.
Vanuit dit punt een melig gesprekje over dit soort dingen doen,d at ik het niet snap om openbare of juist private eigendommen zo te on-fatsoeneren.

Maar hoe komen jullie aan mijn kenteken vraag ik en het beeld word me al duidelijk. Er stonden aan de andere kant van het hofje 3 gepensioneerde mannen met hark en kruiwagen met elkaar te praten. Die hebben ons in de gaten gehouden natuurlijk. De glimlach van de agent spreekt boekdelen voor me. Die waren het dus.

Wat hadden ze gezegd vraag ik en het antwoord was redelijk ontnuchterend te noemen.

Een auto van deze kleur met dit kenteken was gesignaleerd en de mannen werden omschreven als twee onverzorgde types.
Een onvervalste lach knalde door de kamer heen en met een verontschuldiging ( lees Big Smile ) gingen de agenten richting de voordeur.
Heb nog iets toegevoegd dat zulke gepensioneerde mannen ook iets te doen moeten hebben en met een zoveelste lach namen we afscheid.

En dan jaren later is het werkwoord Etnisch Profileren opeens populair geworden en denk ik wel eens terug aan deze levenservaring waar je heel veel over kan denken en vinden. Maar laten we blij zijn dat we elkaar via sociale controle in de gaten houden en dat agenten er zijn om deze controle te rechtvaardigen ook al ben je totaal onschuldig.

Maar zo zie je maar dat je als twee onverzorgde types met een hatrrick verslaving zomaar in de nesten kan komen.

En dan een beetje reclame voor wie nog geen strategische online gameverslaving heeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten