woensdag 16 november 2022

Wilt u de honden bij u houden?

 Vanmiddag even lekker aan de wandel met de honden tot we lekker op een bankje in het Asserbos zaten al genietend van de zon. Komt een man in de verte aan met een zwart hondje. Op 10 meter afstand doet hij opeens de hond aan de lijn en onze honden huppelen op hunner kenmerkende vrolijke wijze naar de net aangelijnde hond toe. 
Ik aanschouw dat nog een beetje en opeens schalt een harde stem over het veld heen. 

Wilt u de honden bij u houden? Ik zet de spieren strak om op te staan terwijl ik mijn hond al roep. 

Een keiharde dominerende NU vult zich nu in de open ruimte en ik kijk er van op. Nee dan niet antwoord ik en ga weer achterover zitten. Dan bel ik de politie is de repliek die ik vervolgens krijg. Dat moet je vooral doen antwoord ik. Honden mogen hier niet eens loslopen is het verwijt en nu sta ik maar wel op en loop door wat adrenaline gedreven naar de man toe. Ik vertel hem duidelijk dat hij zelf de hond ook los had lopen en dus niet moet zeuren hierover. Oh ga je dreigen balkt ie naar me toe terwijl ik tegenover hem kom staan. Let wel de man is van de zelfde leeftijd en postuur. Ik geef aan dat hij zelf dreigende taal bezigt en hier ook mee begonnen is. Ik geef hem de ruimte en zie dat onze honden al mooi uit de buurt waren. 

Hij banjert bij me langs en na 5 meter is het opeens, ik vroeg het vriendelijk. Nee dat deed je niet en zeker niet met je NU ( en ik klap eens flink in de handen om de auditieve nadruk vorm te geven ). 

Ik draai me weer om en loop terug naar het bankje toe met toch wel een big smile en had de komende uitsmijter van de dag niet verwacht. 

Je bent een eikel........ hey het is meneer Eikel voor jou. 

Houdt je bek klootzak...... ook dat is meneer Klootzak voor je en een touwtje erom en je hebt een broodzak. 
Ik herken mijn zinnen die ik ook vaak op het werk bezigde wanneer cliënten me voor van alles uitmaakten. 

Ik zie de man met gebogen hoofd en hangende schouders verder lopen, ik hoor ook niets meer. 

Stukje dominantie bestreden en dan niet volgens de roos van Leary maar wel met het zelfde effect. 

1 opmerking: