maandag 12 augustus 2019

Er hangt een paardenhoofdstel aan de muur: Kilima Hawaiians

Zit ik vanmiddag rustig wat oude foto's uit de familie albums en dozen te scannen, kom ik opeens een getypt papier tegen met een in koeienletters geschreven, HERINNERING........
Benieuwd wat er zoal belangrijk is dat het het in capslock moet begin ik te lezen.

Melodie: Er hangt een paardehoofdstel aan de muur.

En ja, dan ben je me al bijna kwijt, waar gaat dit over is gelijk de overheersende gedachte, wat doet dit tussen de foto's en andere belangrijke documenten? En de nieuwsgierigheid wint het
gelijk al van de verbazing.
De onderstaande tekst begin ik te lezen en gaat als volgt.

Er hangen voetbalschoenen aan de muur,
Met de tijd verschimmeld in de schuur,
En terwijl ik peinzend er naar tuur,
Zucht ik : Wat is jeugd toch kort van duur.....

En naast die schoenen hangt m'n voetbaltrui,
Door de motten hevig in de rui.....
En ik diepte uit in donk're hoek
Mijn tot vod vergane voetbalbroek.....

En dan komt weer voor m'n geest die gouden voetbaltijd,
Met H.Z.O gesleten
En al lijken vijf-en-twintig jaar'n eeuwigheid,
Die tijd zal ik toch nooit vergeten........

Er hangen voetbalschoenen aan de muur,
En die maken mij wat overstuur,
Want ik peins, terwijl ik er naar tuur:
Ooh, wat is de jeugd toch kort van duur.....

Google is dus altijd al mijn beste vriend de afgelopen jaren en die geeft aan dat de melodie thuis hoort bij een verschrikkelijk spannend nummer van  de Kilima Hawaiians. Ik wil niet klikken maar moet dan toch want ik moet weten hoe dit ooit gezongen is. De boxen van mijn gloednieuwe Chromebook weten dan dit uit te spuien.


Een vreselijk nummer natuurlijk waar ook mensen veel plezier aan hebben mogen beleven in het verleden en dat is natuurlijk weer heel erg goed. Smaak is onbetwistbaar, wansmaak niet zeg ik er dan altijd snel achteraan.

Maar de grote vraag is gelijk waarom is van bovenstaand nummer over een paardenhoofdstelsel een nummer gemaakt en nog belangrijker waarom en waarvoor is op deze melodie een alternatieve tekst gemaakt rondom voetbalschoenen aan de muur. Wie is er gestopt met voetballen en bij welke club. Heb zelf het vermoeden vanwege de familie geschiedenis dat het bij de VV. Veenhuizen is geweest.

Wie kent bovenstaande tekst en weet ook van de hoed en de rand?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten